SEGÉDLETEK » BRAND SPRINT ONLINE SEGÉDLET

Milyen témákat érint?

Most végigvesszük a klasszikus feladatsort, amit a Google-nél kidolgoztak és amit feljebb már listáztam. Részletesen átnézzük, hogy mi miért fontos, mire figyeljünk oda a workshop során. Néhol javaslunk változtatásokat, amelyeket a tapasztalataink alapján építettünk be a sprintbe. Ezek a kérdések egyébként általános érvényűek, a legtöbb brand számára fontosak, de lehet rajtuk változtatni, lehet kivenni, vagy hozzátenni más alapvető kérdéseket.

1. 20 éves látkép, vízió

(15 perc időkeret)

Miért fontos egy roadmap meghatározása? Nem azért, hogy kitaláljuk, hogy mi lesz 20 év múlva, hanem hogy szabadon elgondolkodjunk, hogy milyen távlati lehetőségek és célok lehetnek, milyen irányba halad a brand.

2. Mit, hogyan, miért? 

(30 perc időkeret)

Simon Sinek azt hirdeti, hogy egy márkának hinnie kell abban, amit csinál. Ráadásul akkor lehet csak sikeres, ha ez a hit átütő erejű, eljut a vásárlóig, aki ennek hatására megveszi a terméket, rajongó lesz. Ezért fontos, hogy ne csak a hogyannal és a mittel foglalkozzunk, hanem legfőképp a miérttel. A miért megtalálása egyben segít abban, hogy tisztán lássuk a céljainkat és az odavezető utat. A miért brandek erősebbek, valamint belső motivációt is jelent a cég számára, ha tudják, mi az irány és a miért. Látni fogjátok, hogy ez az egyik legnehezebb kérdés, hogy megtaláljuk a saját miértünket.

Rajzoljunk 3 kört a falra, írjuk fel rá a „mit”, „hogyan”, „miért” szavakat. A miért kerüljön középre. Kezdje el mindenki önállóan felírni a maga gondolatait ezzel kapcsolatban.

Mit – vázold fel, mivel fog foglalkozni a cég a következő 5 évben, pl. autószerelés vagy virág-házhozszállítás.

Hogyan– mi az, ami megkülönböztet a többiektől, mi a titkos recept? pl. elektromos rollerrel szállítás, vagy csak cserepes tulipánokkal foglalkozol.

Miért– ez az az ok, ami miatt reggelente felkelsz, ez motivál. Nagyon nehéz megtalálni a miértet. Azon túl, hogy mindenki pénzt szeretne keresni, mindenkiben van valami, ami ezen felül mozgatja. Ez a mozgatóerő az, amit a vásárlók megéreznek és értékelnek. Rá kell jönni, mi ez számunkra, és mint a DNS-t beépíteni minden részébe a márkánknak. Minden a miértben gyökerezik.

Ha megvagyunk, akkor dokumentálni kell a brandbookba.

3. Értékek 

(30 perc időkeret)

Igazi bullshitnek tűnhet céges értékekről beszélni. Mindenki dinamikusnak, erőteljesnek, zöldnek stb. vallja magát. Nem is az értékek felsorolása a nehéz, hanem azokat leszűkíteni a top háromra, ami igazán jellemez minket. Azonban ha le tudjuk szűkíteni, hogy mi az a top három érték, melyekért minden körülmények között ki tudunk állni, akkor készen vagyunk a házi feladattal.

Itt eltérünk a Google által javasolt módszertől, és a brandkártyákat vesszük segítségül, hogy meghatározzuk, mik az értékeink, milyenek vagyunk. A brandkártyákon lévő ötven melléknévpár segítségével mindenki önállóan először kb. 10-re szűkíti a szavak listáját. Ezek felkerülnek post-itek segítségével a falra, és szavazással tovább szűkítjük a számukat. A vitaszakaszban pedig véglegesítjük és kiválasztjuk a top 3 brand- vagy céges értéket. Fontos, hogy a három közül is legyen egy kiemelt, a legfontosabb érték.

Ha megvagyunk, akkor dokumentálni kell a brandbookba.

4. Célközönség 

(30 perc időkeret)

A brand sprint ezen szakaszában meghatározzuk, hogy melyik a top három közönség, akihez szólni akarunk. Fontos, hogy felsoroljuk az összes lehetséges közönséget, majd ebből válasszuk ki a legfontosabbakat. (A kiválasztás a szokásos Note and vote rendszerben történik itt is: önálló munka, majd előadás, szűkítés/szavazás, vita és döntési folyamat.)

Ki számít célközönségnek? Természetesen a vásárlóid, ügyfeleid azok, de ezen felül mindenki, akinek a véleménye fontos a brand számára. Célközönség lehet például a saját csapatod vagy csapataid is.

Ha megvagyunk, akkor dokumentálni kell a brandbookba.

5. Brandszemélyiség-spektrum

(30 perc időkeret)

Nem tűnik túl bonyolult feladatnak, mégis fontos, hogy a különböző tengelyeken megfelelő pontra helyezzük el a brandünket, és az is sokat kifejez, ha valamely szempontból középre kerül a csúszka. Ez a néhány meghatározott hangsúly fejezi ki a brandünk személyiségét. Kihat a későbbi kommunikáció hangjára, nyelvezetére, a vizuális megjelenésre.

Az alábbiak a tengelyek végpontjai, amire el kell helyeznünk a pöttyünket:

  • Barátságos — Tekintélyes
  • Fiatal és innovatív — Érett és klasszikus
  • Játékos — Komoly
  • Tucat — Elit
  • Lázadó — Hagyományos

Ennek a feladatnak a folyamán mindenki felrajzolja saját elképzelését, hogy hová teszi a pöttyöt. Miután kitűzitek a falra mindenki elképzelését, látszódni fog, hogy hol van egyetértés, illetve hol vannak eltérések az elképzelésekben. Főleg ezekről kell egyeztetni, hogy ki miért oda tette a pontját. A vita eredményeként pedig konszenzusra kell jutni, illetve a döntéshozónak meg kell hoznia a döntést a végső arányokról. Ha megvagyunk, akkor dokumentálni kell a brandbookba.

6. Konkurensek látképe

(30 perc időkeret)

Egyetlen brand sem létezik önmagában. Mindig vannak körülöttünk mások, piaci szereplők, konkurens cégek, márkák. Önmagunk meghatározásában sokat segít, ha tisztában vagyunk vele, hogy a körülöttünk lévőkhöz miként viszonyulunk. Miben hasonlítunk és mik az eltérések. Ennek tisztázásban segít ez a feladat.

A látkép maga egy koordináta-rendszer, melynek az x tengelyén az „értékek” a klasszikustól a modernig haladnak, míg az y tengelye a visszahúzódótól a látványosig halad.

A feladat során mindenki magában összegyűjti a konkurens cégek listáját. Ezek közül kiválasztja a top kettőt, felolvassa és felragasztja, hogy szerinte hol a helye a koordináta-rendszerben. Ezután, ha felkerült minden konkurens, meg lehet vitatni, hogy mely cégeknek hol a helye a mátrixban, és ehhez képest a mi brandünk hol helyezkedik el. Nézzük át a korábbi négy feladat eredményét, hogy mennyire van szinkronban az elkészült koordináta-rendszerünkkel.

Ha megvagyunk, akkor dokumentálni kell a brandbookba.

Default image
Serfőző Péter
brandguide - Tudás. Közösség alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora. 20 év digitális branding tervezői tapasztalattal. A Brand Sprint egyik korai felhasználója, magyaroszági evangelistája.